Vi i Liberalerna skulle gärna se ett försök med att e-handel inom hemtjänsten genomförs här i Kumla. Det skulle främja näringslivet, frigöra tid för medarbetarna att istället umgås med den enskilde och förhoppningsvis få medarbetarna att känna sig mindre stressade och mer fokuserade på sitt huvuduppdrag – att ge omsorg.

I slutet av förra året sände SVT en dokumentärserie om hemtjänsten i Vännäs. Den hette “Sveriges bästa hemtjänst” och beskrev hemtjänstens vardag i den lilla kommunen. I programmet får vi bland annat följa den nya, unga och outbildade medarbetaren Frida i hennes start i hemtjänsten.

Vid ett tillfälle ska hon hjälpa en äldre dam att handla mat. Frustrerad och stressad går unga Frida omkring i matbutiken och letar efter varorna på matlistan. När hon väl kommer tillbaka visar det sig att hon köpt fel mjölk och att de där grönsaksmixen den äldre damen ville ha inte fanns i butiken. Det är lätt att förstå att det kan bli fel när personalen ska handla åt de äldre. Det går också onödig tid när den ovana medarbetaren ska springa runt i affären och leta efter varorna.

I Borås har det genomförts ett försök inom hemtjänsten där man låtit äldre handla mat via e-handel. Hemtjänstpersonalen hjälper den äldre att välja varor via en surfplatta och därefter blir varorna hemskickade till den äldre. Detta sparar tid för hemtjänstpersonalen, tid som istället skulle kunna användas för exempelvis socialt umgänge med den äldre. Detta var mycket uppskattat bland såväl medarbetare som äldre i Borås. Kostnaden för att få varorna utkörda kvittas mot minskad serviceavgift för brukarna. Således innebär det ingen extra kostnad för den enskilde.

Vi liberaler anser att detta borde prövas i Kumla och föreslår därför att kommunfullmäktige beslutar att låta de personer med hemtjänst som vill handla sina matvaror och hushållsartiklar via e-handel ska få göra det.